söndag 18 mars 2012

Vårens härligaste?


Manuela Oltens Monster finns faktiskt. Eller? (Opal förlag) är en av mina favoriter i vårens utgivning.
Det tog ganska många läsningar innan jag insåg att detta inte var en finsk utan en tysk bilderbok. Där finns mycket i bildkompositionen som är besläktat med flera av de finska bilderböcker jag läst på sistone.

Att jag är förtjust i den här boken beror på att den får mig att skratta. Men varför?

Det handlar om bristen på symmetri och utrymme för egenheter i både illustrationer och berättelsens personligheter. På så sätt blir det också en bilderbok om befrielse och att våga vara. Det är fint.

Monster finns faktiskt är uppbyggd som en faktabok där olika monster presenteras. Där finns bland annat skrattmonster, slemmonster, pruttmonster. Alla monster får en presentation. Där är spännande eftersom både bildkomposition och text inte är förutsebara.
/Karin

2 kommentarer:

Cilla sa...

Hej, vilka finska bilderböcker har du läst? frågar nyfiken bilderboksvän :)

Barnboksbildens Vänner sa...

Jag tror det handlar om intrycket jag tog av utställningen Saga och sanning om finska och svenska bilderboksillustratörer som var på Göteborgs Konstmuseum 2006. Men närmast tänkte jag nog på Anna Härmälä och Saivi Toivonens illustrationer.